https://mediaklikk.hu/m5/cikk/2020/04/26/oktatasi-anyagok-csutortokre-aprilis-30/

 

Alsós

8:00
3. osztály – Rokonértelmű szavak

8:15
4. osztály – Számnév

Melyek azok a rokonértelmű szavak? Miért fontos ismerni közöttük a kapcsolatokat? Erre kaphattok választ, ha együtt kalandoztok a harmadik osztályosokkal a szavak világában. Utána pedig a számnevekről mesélünk nektek, ami már negyedik osztályos tananyag. Velünk tartotok?

 

Felsős

8:30
Természetismeret – A mozgás (6. osztályos tanulók számára)
Az egészséges életmód elengedhetetlen része a mozgás, a sport. A testmozgás felgyorsítja az anyagcserét, növeli a test energiaigényét, és számos más jótékony hatása van. A Felsősben a mozgásról, a sport fontosságáról amatőr és versenysportolók vallanak, sőt a műsorvezetők meg is mérik, hogy az intenzív mozgás milyen hatást gyakorol a vérnyomásukra és pulzusszámukra.

9:00
Magyar – Toldi Miklós I. (6. osztályos tanulók számára)
“Szörnyű vendégoldal reng araszos vállán…” – mutatja be Arany János Toldijában a főhőst. Toldi Miklós legendásan erős volt, s bár sokáig azt hitték, kitalált személy, Arany János elbeszélő költeményének címszereplőjét valós személyről mintázta. Toldi Miklós bihari földbirtokos volt, ráadásul a fegyvereit hosszú évtizedeken keresztül a budai bécsi kapun őrizték. Arany műve örök emléket állított az egykori nemes harcosnak.

9:30
Történelem – Az 1848-49-es forradalom (7. osztályos tanulók számára)
Az 1848-49-es szabadságharc után általánosan elterjedt az a nézet, hogy Görgei Artúr áruló volt, és a fegyverletétellel ő okozta a bukást. Ezt a gyanút erősítette, hogy a cár közbenjárására kegyelmet kapott a császártól. Kossuth is árulással vádolta Görgeit. Azóta a történészek a tények és bizonyítékok ismeretében felmentették Görgeit az árulás vádja alól. Sokaknak azonban még ma is ez jut az eszébe a nevét hallva. Vajon miért alakult ez így? A kérdés megválaszolásában Varga Szabolcs történész segít.

10:00
Matematika – Algebrai alapfogalmak (8. osztályos tanulók számára)
Egy első látásra hosszúnak és bonyolultnak tűnő matematikai feladvány néhány törvényszerűség észrevételével és használatával pillanatok alatt megoldható. A Felsős következő adásában a műsorvezetők megtanulják felismerni és alkalmazni ezeket a szabályokat.

10:30
Zene – A hit és a zene kapcsolata (7. osztályos tanulók számára)
Az egyházzene gyakorlatilag egyidős a liturgia kialakulásával. Már a kezdetek kezdetén egy recitáló, ének-beszéddel emelték ki a szent szövegeket a hétköznapi szövegek közül. Vagy gondoljunk csak az ószövetségi zsoltárokra, amelyekben Dávid énekkel és lanttal, citerával dicsérte Urát. Ha zenét hallgatunk, egy kicsit elszakadunk a külvilágtól, elmerülünk a dallamokban. Sokan mégis ódzkodunk egy orgonakoncert vagy egy passió meghallgatásától. A Felsősben ezen próbálunk meg változtatni Balatoni Sándor orgonaművész és Komlóczi Zoltán zenetanár segítségével.

11:00
Történelem/Földrajz/Biológia – A pártállam megszűnése/Románia földrajza/Légzőrendszer (8. osztályos tanulók számára)
A Felsős történelmes részében a pártállam megszűnéséről beszél Varga Szabolcs történész, majd Romániába látogatunk el Varga Tamás geográfussal. Az adás biológiás perceiben dr. Tamás Andrea anatómus a légzőrendszer felépítését magyarázza el.

Szólalj meg! – angolul
11:30 63. és 64. lecke

Szólalj meg! – spanyolul
12:00 31-35. lecke