https://mediaklikk.hu/m5/cikk/2020/05/02/oktatasi-anyagok-hetfore-majus-4/

 

Alsós

8:00
3. osztály – Műveletek sorrendje

8:15
4. osztály – Fejtörők

Milyen sorrendben számoljunk, mi miután következik, melyik művelet élvez elsőbbséget? Igazi matekos sulikalandunk lesz a harmadikos gyerekekkel, utána pedig fejtörőkkel tanulunk a negyedikes diákokkal. Velünk tartotok?

 

Felsős

8:30
Biológia – A mérsékelt öv élővilága (mediterrán és monszun éghajlat) (7. osztályos tanulók számára)
A mediterrán szó hallatán legtöbbünknek a csodálatos tengerpartok, a kellemes klíma, az égbenyúló sziklás hegyek, és persze a finom ételek-italok jutnak eszünkbe. Sokak szerint a mediterrán térség maga az édenkert. A monszun éghajlatról sokan pont ellenkezőleg vélekednek: a hetekig tartó esők, a párás levegő miatt kevesen választanák úticélnak. Vajon melyik tábornak van igaza? És miben tévednek? A Felsős következő adásában kiderül.

9:00
Magyar – Jellegzetes sajtóműfajok (8. osztályos tanulók számára)
Hír, tudósítás, tényfeltáró anyag, interjú, oknyomozás, tárca, véleménycikk – a fogalmakkal bizonyára már Ti is találkoztatok, de a jelentésükkel is tisztában vagytok? A Felsősben ezúttal a sajtóműfajokról beszélgetünk.

9:30
Történelem – A világkereskedelem kialakulása (6. osztályos tanulók számára)
A középkori Európa lakosságát éhínség, járványok, betegségek tizedelték. i Kevés volt az élelmiszer, ami van, gyakran az is silány és egyhangú. Azonban Amerika felfedezése, az onnan származó élelmiszerek új lehetőségeket és lendületet adtak a középkor európai főzőtudományának, mely a mai napig is tart. Gondoljunk csak bele, hányszor fogyasztunk burgonyát, paradicsomot, paprikát, sőt, a pulyka is amerikai import. A gasztronómiai kalandozások a Felső mai adásában folytatódnak.

10:00
Matematika – A testek felszíne (7. osztályos tanulók számára)
A bőr a testünket borító szövet. Legfontosabb funkciója szervezetünk védelme a külső behatásokkal szemben. Ezért is nagyon fontos, hogy vigyázzunk rá! A mértani testek felszínének ugyan nincs szüksége bőrápolásra, de ha például be akarunk csomagolni egy ajándékot, vagy lefestenénk egy házat, tudnunk kell, mekkora felszínű testtel dolgozzunk. Ebben segít a felszínszámítás, és az a pár hasznos képlet, amelyekről bővebben a Felsősben beszélgetünk.

10:30
Művészet – A színek világa (6. osztályos tanulók számára)
Színpaletta, színkör, alapszínek, komplementer színek, színkeverés – a különböző színek használata a művészettel egyidős. Egy-egy színnel érzelmeket, intenzitást, hangulatot, vágyakat lehet kifejezni. A Felsősben ma a színek és ábrázolás kapcsolatáról, a színek szimbolikájáról beszélgetnek a műsorvezetők.

11:00
Kémia – A fémek korróziója (8. osztályos tanulók számára)
A fémek felületén a környezet hatására végbemenő kémiai változások összessége a korrózió. A fémek korróziójának mértékét elsősorban a standardpotenciáljuk szabja meg. A korróziót több tényező gyorsíthatja, mint például a nedves, sókat tartalmazó környezet, a levegőben lévő kén-dioxid, különböző fémek érintkezési helyei, valamint a fém erőteljes megmunkálása is. Minderről bővebben következő adásunkban beszélgetünk dr. Márk László kémikussal, aki ismét készült pár érdekes kísérlettel is.

Szólalj meg! – angolul
11:30 65. és 66. lecke

Szólalj meg! – németül
12:00 31-35. lecke